Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid op zich genomen om die overbelaste situaties te identificeren en de knelpunten aan te pakken. Er is een urgentieteam geformeerd dat sinds maart 2014 partijen ondersteunt bij die aanpak. De afgelopen periode is er veel ervaring opgedaan met de aanpak van overbelaste situaties en knelpunten. Er is geleerd hoe dit soort lastige thema’s op lokaal niveau bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Duidelijk is geworden wat dat vraagt van de betrokkenen en hoe de overheid daar een goede rol in kan spelen. Concrete oplossingen zijn in beeld gebracht en worden op verschillende plekken uitgevoerd.
Het urgentieteam is op 62 plekken betrokken in 23 gemeenten. De trajecten verkeren in verschillende fases. Op 28 plekken worden gesprekken met betrokkenen gevoerd om te verkennen of er mogelijkheden zijn voor oplossingen (dialoog). Op 22 plekken worden concrete verbeterplannen opgesteld. Op 3 plekken is het verbeterplan gereed. Op 9 plekken heeft het team een adviserende rol en wordt de afweging gemaakt of er sprake is van urgentie.
Aanpak vanaf 2016
De ervaringen die afgelopen periode zijn opgedaan, roepen ook de vraag op hoe te voorkomen is dat er opnieuw knelpunten ontstaan. Het traject komt hiermee in 2016 in een andere fase. De ervaringen en inzichten moeten gedeeld worden en onderdeel worden van de werkwijze op lokaal niveau. Voor de opdrachtgevers van het urgentieteam is dit reden geweest om voor 2016 nieuwe afspraken te maken met het team. Deze afspraken nemen als vertrekpunt mee dat gemeenten in februari 2014 in een brief aan Provinciale Staten de verantwoordelijkheid hebben genomen voor het aanpakken van bestaande knelpunten en het voorkomen van nieuwe.
Voor 2016 heeft het urgentieteam de volgende opdracht:
- Lopende zaken afronden of overdragen
- Bijdragen aan het organiseren van ondersteuningsmogelijkheden voor nieuwe casussen
- Uitdragen/implementeren van proceservaringen
- Ondersteunen van de transitieopgave in de breedte bij enkele gemeenten.